Pienyrittäjät ovat tärkeita Lapille ja meille, siksi videotuotantomme on järkevästi hinnoiteltu

Videotuotantomme tavoitteena on antaa yrittäjän kovalla työllä ansaitulle rahalle paras vastine

Videon aitous tulee sinusta, kun katsot potentiaalista asiakasta silmiin ja kerrot tarinasi.  

Uskomme, että osaat jotain paremmin kuin toinen yrittäjä tai olet erikoistunut johonkin, josta asiakkaasi erityisesti arvostavat. Kerrotaan se asiakkaillesi videoissasi!

Yrittäjätarina - video lisää uskottavuuttasi ja erotut muista alasi ammattilaisista.

Takaamme, että teemme kanssasi videon, joka on aito, rehellinen, elävä, rytmikäs ja täydellä tunteella ja intohimolla luotu. Videon aitous tulee sinusta, kun katsot potentiaalista asiakasta silmiin ja kerrot tarinasi. Kuvaustilanteessa saat ohjausta, kuinka olla kameran edessä ja tarvittaessa myös sopivia sanoja viestiäsi täsmentämään. 


Videot nostavat näkyvyyttäsi Google - hauissa. Eikä videon hintaa kannata pelätä, saat sen jopa yhden paikallislehden neljäsosaetusivuilmoituksen hinnalla. Tosin erotuksena edelliselle, tekemämme video toimii apunasi kellon ympäri halutessasi vaikka vuosia.

UKK; mitä videotuotanto maksaa ja miten se toteutetaan käytännössä?

Onko videomarkkinointi kustannustehokasta? Mikä siinä maksaa?


Minuutin mittainen video vastaa 1,8 miljoonaa sanaa. Videolla päästään nahan alle ja ihmiset voivat kokea monenlaisia tuntemuksia. Upeiden videoiden tekeminen on mahdollista kehittyneen teknologian ansioista olipa yrityksesi minkä kokoinen tahansa. Kun tulet kursseillemme, voit oppia itse tekemään videoita tai osan niistä toimintasi tueksi.  

Onko videomarkkinointi kallista? 
Kun se tehdään oikein, se ei ole kallista, vaan tuottavaa!

Jopa kympillä voi tavoittaa oikeat ihmiset ja saada tuloksia. Satasella viikossa voi saada asiakasryntäyksen videon markkinoinnissa, tonnilla kuussa tekee jo ihmeitä ja vankkaa tulosta.  Joskus video lähtee viraalina eli ihan ilmaiseksi leviämään ja katsojia voi olla kymmeniä tuhansia, jopa eri puolilla maailmaa ja se voi pyöriä internetin ihmeellisessä maailmassa vuosikausia mainostaen sinua tai tuotteitasi, jos niin haluat. !


Mitä videon tekeminen maksaa?
Meiltä pienyrittäjälle soppelin videon saa paikallislehden etusivun neljäsosasivuilmoituksen hinnalla. Sen jälkeen se on sinun ja voit tehdä sillä markkinointia niin paljon kuin sielu sietää tai jopa enemmänkin.  

Eräs asiakkaistamme kysyi, mitä saa kolmella sadalla eurolla? Jäin miettimään asiaa. Kyllä sillä jotain saa. Esim. editointia olemassa oleviin kuviin tai videoklippeihin, joita yrittäjä on itse ottanut. Tai vaikkapa yritykselle oman videointron. Matin ja Jarskin videoista löydät sellaiset heti videon alusta. 

Sovitaan budjettiraameista ja tehdään sen mukainen video. 

Videoissa on mielestäni parasta se, että se toimii kellon ympäri väsymättä ja puhuu puolestasi. Kun se kerran on tehty, sillä voi markkinoida omaa toimintaa niin paljon kuin haluttaa, niin kauan kuin haluttaa, monessa kanavassa yhtäaikaa tai erikseen. Siitä päätät sinä, emme me tai lehdin kustantaja. Me teemme videot ja sinä päätät kuinka kauan haluat videota käyttää omassa markkinoinnissasi. 

Missä voit käyttää valmista videotasi?
YouTube, Facebook, Twitter, Instagram, sähköposti, webbisivut voivat olla kanavia, jossa videoasi jaat. Me emme rajoita sitä tekijöinä, päin vastoin kannustamme ja halutessasi myös kerromme, kuinka jaat tehokkaasti, jotta videosi tavoittaisi juuri ne ihmiset, jotka haluavat ostaa sinulta, tai ostaa sinut!

Kuinka kauan videon tekeminen kestää? 
Kokemukseni YLE:n ajankohtais - ja uutistoimituksessa on opettanut minua toiminaan tehokkaasti ja ennen kaikkea nopeasti. Dokumenttitoimituksessa sovittiin, että videot tulee tehdä tietyssä aikarajassa, kun lähetyspäivä oli etukäteen päätetty. Urheiluruudun Ropsin matsi alkaa klo 18 ja kestää parisen tuntia,  urheiluruudussa juttu esitetään n. klo 21. Siinä piti pistää töppöstä eteen nopeasti ja leikkauksen tuli sujua suit sait sukkelaan, kun tuotantoaikaa oli n. 3-4 tuntia. 

Jos haluat uutismaisen videon yrityksesi toiminnasta, niin saat videon samana päivänä. Jos haluat, että toimintaasi kuvataan eri päivinä, jopa kuukausina tai vuodenaikoina, videon tekeminen voi kestää vuodenkin. Ennen kaikkea kysymys on siitä, millaisen videon haluat ja miten nopeasti sen haluat. Sen pohjalta laaditaan suunnitelma, kuvausaikataulu ja leikkaukseen varataan tietty aika. Siksi voimme antaa valmiita pakettihintoja. 

Mitä minun yrittäjänä tulee tehdä tai huomioida?
Aloitamme videon tekemisen käsikirjoituspohjamme  avulla. Vastaat muutamaan kysymykseen ja sen perusteella laadimme suunnitelman. Sitten päätämme millainen video tai videosarja toimii parhaiten ja sopii tavoitteisiin. Suosittu kuvausaika on alle 2 tuntia, jonka jälkeen toiminta on meidän käsissä. 
Pyydämme videon tilaajalta yrityksen logot, sloganit ja valmiita markkinointitekstejä, jos niitä on. Jos ei ole, niin sovimme mitä tarvitaan ja mitä pitää tehdä, jotta saadaan haluttu tulos. Meiltäkin löytyy copywriterin osaamista. Kun tilaajalla on videon idea ja tarina mielessä, toimimme mielellään sen pohjalta ja kuvaustilanteessa tulleet toteutettavat ideat kuuluvat tietysti asiaan. 

Jos ideaa ei ole valmiina, meillä on kaksi vaihtoehtoa. Me Muuviissa kehittelemme idean ja tarinan, jonka pohjalta video kuvataan ja editoidaan sopimuksen mukaan. Tai jos on kysymys jostain selkeästä tapahtumasta, voimme kuvauspaikalla tarvittaessa rakentaa idean ja toimia sen pohjalta.  

Yleensä toimimme siten, että pidämme tilaajan kanssa palaverin ennen tuotannon alkua, jossa sovitaan videon tavoite, tuotantoaika, kuvauspaikat, henkilöt, tarvittava kalusto tms. Palaveri voi olla myös videopuheluna zoomin tai skypen kautta.  

Yhteisymmärryksessä edetään ja aikataulut sovitaan hyvinkin tarkkaan ennen kuin aloitetaan tuotanto. Kun olet kiireinen, etkä halua osallistua juurikaan tuotantoon, se sopii meille. Toisaalta, jos haluat säästä kustannuksissa, omalla panoksellasi voit sen tehdä. Keskustellaan näistä asioista ennen kuin lyödään mitään lukkoon. 

Mistä hankimme esiintyjiä videoon? 
Me voimme esiintyä toisinaan videoissa, joskin sopimuksen mukaan etsimme myös muita esiintyjiä. Myös tilaajalla voi olla omia ehdokkaita ja erityisesti yrittäjätarinassa, yrittäjä ja tekijä ovat tärkeässä roolissa. Pyrimme mahdollisimman aitoon ja autenttiseen videoon materiaalien osalta. Vain pyynnöstä käytämme kuvapankkikuvia tai videoita ja niistäkin sovitaan etukäteen, jotta budjetti pysyy kasassa. 

Milloin video maksetaan?
Kun video tulee valmistua yhteydenottohetkestä 1-2 päivän sisällä, silloin videosta maksetaan 50% sovitusta kokonaishinnasta samantien. Ja loput silloin, kun se tyydyttää esikatselun jälkeen tilaajaa. Sitä ennen videon voi nähdä ja tarvittavat korjaukset tehdä. Video toimitetaan tilaajalle maksun tapahduttua. Meiltä aiemmin videoita tilanneiden kanssa voidaan sopia erityisistä maksutavoista. 

Jännittääkö lopputulos?
Sirpan vankka työ- ja editointihistoria YLE:ssä luo meille tekijöille perustan takuullemme. Hänen käsistään on lähtenyt tuhansia videoita maanlaajuisiin ja kansainvälisiin lähetyksiin.  
Meille on tärkeää, että tilaajalle tulee hyvä fiilis videosta ja että video on mielenkiintoinen. Sitä jaksaa toisin sanoen katsoa monta kertaa. Emme halua katsojien kyllästyvän videoon ensimmäisten katsomiskertojen aikana.  Videosta tehdään esikatseluversio ja saadun palautteen pohjalta teemme tarvittaessa editointipöydässä korjauksia tai pientä viilaamista. 

Voinko saada useita versioita videosta?
Tuo on erinomainen huomio. Tietenkin voit ja niin siitä tuleekin tehdä. Muun muassa Instagramissa toimivat 1:1 suhteeseen muokatut videot, jotka ovat korkeintaan minuutin mittaisia. Pidemmästä videosta voidaan tehdä lyheyempiä versioita, tai päin vastoin lyhyistä videoista pidempiä. Videokuvauksissa tapahtuu monia, usein hauskoja juttuja. Niistä voidaan koostaa humoristen kevennys ja ne ovat monesti juuri niitä asioita, jotka muistetaan. Löydät loppukevennyksen mm. Kevytyrittäjyyskurssin videosta.