Videonkäytön suunnitelmalla tulosta 30% enemmän - ja 7 lisäetua videoista

14.06.2018

Ei nimittäin ole ihan sama, milloin video julkaistaan ja mitä se pitää sisällään. Nykyään puhutaan paljon some - näkyvyyden suunnittelusta. Ilman suunnitelmaa, somepäivitykset eivät toimi yhtä tehokkaasti, kuin suunniteltu. Eikös tämä ole päivän selvä asia? Joo, mutta se vain tahtoo unohtua kaiken muun asian ja kiireellisyyden keskellä. Eteeni tuli yritys, joka oli suunnitellut suunnitelevansa suunnitelman, nyt aikaa oli kulunut yli puoli vuotta ja vieläkään suunnitelma ei ole valmis. Ei hätä ole tämän näköinen.  

Paras tulos videomarkkinoinnissa saadaan oikealla ajoituksella, kun sisältö toimii. 
Kun ryhdyin miettimään videon monia mahdollisuuksia yrityskäytössä, löysin 15 erilaista videomallia.  Nämä mallit kokosin Muuviis- tuotantomme suunnitelmaan. Tätä samaa suunnitelmaa voimme käyttää silloin, kun aloitamme yhteistyön yrittäjän kanssa, joka haluaa massiivista näkyvyyttä videoiden avulla.  

Videot toimivat asiakashankinnan työläisinä
Tästä kuvasta tuli mieleen asiakashankinta. Jos katsot tarkkaan, näet satoja hyttysiä pörräämässä joen pinnan tuntumassa. Dmitry on heittänyt uistimen veteen, jolla joskus on saatu kirjolohi joesta. Nyt se ei näytä toimivan. Kalat eivät ole nälkäisiä tai ne ovat tottuneet uistimeen, eivätkä välitä siitä. Miten saataisiin kala koukkuun?

Ensimmäisenä tulee mieleen se, että pitää mennä sinne missä kalat uivat. Missä sinun asiakkaasi ovat? Usko tai älä, 90% kaikesta ostamisesta alkaa nykyää internetin kautta. Ensin ryhdytään netistä katsomaan missä tuotetta tai palvelua on tarjolla, sitten vertaillaan ja sitten keskustellaan muiden kanssa ja lopuksi valitaan mistä tuote mennään ostamaan. 

Onko yrityksesi kotisivut ajantasaiset? Kerrotko tuotteistasi selkeästi, annatko hinnat ja onko tuotetta tarjolla? Miten tuotteesi erottuu muista kilpailijoista. Oletko käynyt katsomassa alasi yrittäjien kotisivuja? Kenties hintasi ovat samat kuin muilla, mikä muu saa sinut erottumaan myönteisesti muista? 

Siihen on olemassa montakin vastausta, yksi on toimiva ja tuotteestasi mukavasti kertova video. Se on tehokkain tapa markkinoida tuotetta ja palvelua. Yksi minuutin mittainen video kertoo 1,8 miljoonaa sanaa, kuva puhuu 1000 sana, teksti juuri sen verran jos sitäkään, mitä tuotteesta on kirjoitettu. Jos et vielä käytä kotisivuillasi videoita, niin harkitse näitä etuja, joita saat videoiden avulla. 

7 muuta etua videoista
1) Google- näkyvyys nousee huimasti. Tsekkaa itse, jos haet jotain asiaa googlessa, eka sivulle nousevat ensin maksetut mainokset, sitten seuraavana on video, jossa asiasta puhutaan, sitten tulevat muut perässä. Yksinkertainen tapa nostaa näkyvyyttä on käyttää videoita youtube kanavalla ja yrityksen kotisivuilla. 

2) Asiakkaat viihtyvät pidempään videosisällön parissa, kuin lukevat tekstiä tai katsovat kuvia. Monia tutkimuksia tästä viihtyvyydestä on tehty, sillä ei ole mielestäni merkitystä, vaan sillä, että kun asiakas klikkaa videosi, hän pääsee nopeasti jyvälle siitä, millaista palvelua sinulla on tarjolla, kuka sinä olet, jos itse yrittäjän esiinnyt videossa tai miten tuote toimii. 

3) Videot menevät nahan alle ja vaikuttavat tunteisiin. Oletko itkenyt katsoessasi videoita? Minä olen ja teen niin lähes päivittäin. Itken ilosta ja monesti siitä, kun ihmiset onnistuvat siinä mitä he tekevät. Tulee tunne, minäkin haluan ja se on markkinoinnissa juuri sitä mitä tavotellaan. 

4) Videot toimivat 24/7, toisin kuin printtimedian kertalaakit. Kun toimin paikallislehden ilmoitusmyynnissä monesti tunsin, kuinka ilmoitusten näkyvyys oli tuurin kauppaa. Videolla on toinen mahdollisuus näkyä ja kuulua, tai kolmas, tai kuukausi, tai jopa vuosi. Ne eivät näy vain paikallisesti, vaan voivat näkyä maailmanlaajuisesti, jos niin halutaan. 
Videomarkkinointi vapauttaa aikaa ja energiaa ja tuo suoranaisia säästöjä monessa tilanteessa. 

5) Videoita jaetaan sosiaalisessa mediassa, koska se on helppoa ja sitä tehdään kuin harjattaisiin hampaita. Se on siis luonnollista. Näin yhä useampi kuulee ja näkee tuotteesi ja palvelusi.

6) Käytätkö sähköpostimarkkinointia? Kun lisäät mukaan videon, viestisi klikataan 2-3 kertaa useammin. Kannattaa mainita jo otsikossa; "videosta löydät 5 hyvää tapaa"....

7) Videot muistetaan paremmin kuin kuvat tai tekstit. Jopa 80% videosta muistetaan, nähty mainos 20% ja kuultu 10%. Halvin ei aina ole paras. Meinaan kuva + teksti yhdistelmää tai äänisanomaa, verrattuna videoon.  

Ja paljon muuta, mennään nyt kuitenkin asiaan, eli videonkäytön suunnitelmaan.

30% enemmän tulosta suunnittelulla
Jokaisella yrityksellä on erilaisia tilanteita kasvun, muutosten, onnistumisten, uusien tuotteiden julkaisun tai kuivan kauden kestämisen vaiheita. Toimivatko samat videot silloin. Jotenkuten, paremminkin voisi toimia. 

Aina kun tapahtuu, on hyvä hetki tehdä video. Mielellään jo hieman ennen tapahtumaa. Onko muutto edessä? Yksi ilmoitus lehdessä, olemme muuttaneet tai mainos entisten liiketilojen ovessa viikkoa ennen tai jälkeen eivät riitä. Mitä silloin voisi tehdä? Silloin otetaan käyttöön videonkäytön suunnitelma. 

Tyypillinen ajatus yrityksissä on nimittäin se, että me tarvitsemme vain yhden videon, jos sitäkään. Olen pohtinut, miten yrittäjät voisivat nähdä yrityksensä vuoden videona? Ehkä voisin opettaa siitä heitä. Vielä en ole löytänyt sopivaa sabluunaa, tiedän kyllä, että palaset loksahtavat paikoilleen, kun niitä tarpeeksi paljon pyörittelee. 

Mitä Tammikuussa tapahtuu? Ale, ale, ale, laihdutuskuuri, kuntokuuri, tipaton tammikuu, karkiton tammikuu, tupakkalakko. Helmikuussa hiihdetään ja nautitaan talvilomista etelän lämmössä. Maaliskuussa edelleen hiihdetään ja vallataan tunturit, odotellaan lumikinosten kirkkautta ja kuivatetaan poronlihaa katonrajassa. Aurinko voittaa pimeyden, se on varmaa. Huhtikuussa mämmiä pöytään, paastotaan, laitetaan siemeniä itämään kesän satoa jouduttamaan... You got the point. 

Jokainen kuukausi on oivallinen kuukausi videolle, melkein joka viikko voi pukata uuden videon someviidakkoon puskemaan sanomaa eteenpäin. Entisillä keinoilla video viikossa voisi viedä yrittäjän alta aikayksikön konkurssiin tai sitten pitää myydä ei oota, kun varasto tyhjeni nopeammin kuin uutta tuotetta ehdittiin tehdä. 
Videokäytön suunnitelma sen sijaan mahdollistaa oikeanlaiset videot oikeaan aikaan, jotta tulos olisi toivottu tai parempi kuin viime vuonna, paljon parempi. 

Tämän sanoman ydin on se, että suunnitelma tarvitaan, ehdottomasti, ja siihen saa apua niiltä, jotka tietävät miten. Eikä se ole niin kallista kuin luullaan, päin vastoin, sen tarkoitushan on nostaa tulosta ja antaa yrittäjälle enemmän levitettä leivän päälle, 30% enemmän. Kumpa voisin tämän näyttää helposti jokaiselle, joka pohtii miksi video. Pian sen teen, kun Muuviis.fi - tiimi tekee työtään. Ja me rakastamme videoita. Rakasta sinäkin!


Lue sanomamme ensimmäisten joukossa!